Upp och ner-helg

Helgen har innehållit en bra och en dålig dag.
Lördagen började bra, Zack var hos farmor och farfar, så det var mycket fokus på My från båda föräldrarna eftersom Felix sov med hög feber. Runt lunch när Zack kom hem, försökte jag få My att säga hej till farfar och efter det fungerade ingenting. Vet inte om det var för att jag försökte tvinga henne, eller pga av farfars röststyrka som My har svårt för. Iallafall så var My efter det tvär och vresig, svår att nå och gjorde en massa saker som hon vet att hon inte får göra. Slängde saker omkring sig, vägrade äta och försökte kasta iväg tallriken full med mat, hon skulle helt enkelt ingenting. Det slutade med att hon fick Ipaden, för att försöka bryta ilskan, men då fastnade hon bara där istället och blev nästan ännu mer svår att nå.
Zack var övertrött och skrek och bar sig illa åt, Felix gnällde konstant när han var vaken och både Kenny och jag var trötta och irriterade för inget av barnen lyssnade. Dessa dagar, när det är så, är mycket svåra för My. Ljudnivån och vårt humör påverkar henne enormt. Sedan jag lärde mig (oftast i allafall) att vara lugn, har My också blivit mycket lugnare. Vår regel i huset, att vi inte höjer rösten, fungerar bra på My, oftast. Vissa dagar är det ändå väldigt hög ljudnivå här, pga av syskon och mitt skäll på dem. Då sluter sig My mer än vanligt.


My kom isäng efter en hel del bråk, och jag provade att ligga hos henne för att se om det hjälpte. Vet inte riktigt om det gör det, men hon stannar åtminstone i sängen.

Söndagen började My som en solstråle. Mycket gick väldigt bra. Hon hällde upp dricka själv, hon åt en hel portion spagetti med köttfärssås även om det tog en bra stund, hon bad om hjälp, och hon kastade inga saker förrän framåt kvällen när hon blev sur på mig för att hon inte fick äta paprikan som låg framme inför grillspett-tillverkning.

Vi, hela familjen, åkte till den gula lekplatsen. Det ville My redan i lördags, men då fick vi inte ihop det. My och jag körde bil, för hon ville absolut det. Zack cyklade själv och Kenny hade Felix bak på cykeln. My lekte tillsammans med Zack, och de hade väldigt skoj tillsammans! =) Glädje för både Kenny och mig! =) Sådana dagar laddar batterierna enormt!

Söndag eftermiddag tillbringade My en stund själv med Kenny. Felix sov, och Zack och jag åkte iväg och handlade en runda. Det hade gått väldigt bra, My hade hjälpt till att vattna i trädgårdslandet och tyckt det var roligt. När vi kom hem hade My fått Ipaden, men fortfarande vid väldigt gott humör och hon ville visa vad hon tittade på och kallade många gånger! =)

Jag grillade på kvällen och det gick rätt så bra. My vill gärna känna på lågorna och röken, och verkar inte riktigt förstå att det gör ont. Värmen verkar inte bekomma henne ett dugg. Hon blev liiiite tvär, men klättrade raskt upp i gungan och lekte en stund bland stenarna. Det roliga med "gårdsplanen" är att vi bara har singelsten. Dessa små stenar kan My stoppa in på de mest otänkbara ställena! ;) Igår fyllde hon röret som torkvindan brukar stå i. Felix cykelsits brukar också få en hög och likaså korgen på min cykel. Bak på bilen nedanför bakluckan har vi en kant, där ligger alltid stenar fint uppradade. Uppe på den låga muren runt rabatterna finns stenar, pinnar och ibland bilar uppradade.

Mys intresse just nu är ordning. Alla saker ska ha sin plats, även om det ser ut som total kaos för oss andra. Jag filmade henne igår när hon la alla Felix leksaker i en stor hög, och sen puttade på några, flyttade på andra och till sist tittade My på högen och såg nöjd ut. Felix kom efter en liten stund och ville ta något, då vände My tvärt och bara gick därifrån. Lillebror hade förstört hennes ordning. Vi lyckades leka tillsammans, hela familjen, en kort stund i köket. Vi busade och kittlades, och My var fullt delaktig en liten kort stund. När något sen bryter hennes tanke om hur hon vill ha det, går hon bara iväg.

Igårkväll när My skulle lägga sig, tog det tvärstopp. Varför förstår vi inte!? Hon skulle inte ligga ner, inte ha sin "ginga", inte sitta still, inte sova, inte inte inte... Ingenting ville hon. Jag tappade tålamodet och röt till rejält. Dumt, för sedan blev det ännu värre. Jag låg i två timmar på en madrass på hennes golv. Hon satt på golvet, klätrade upp på byrån, sätt i soffan, halvlåg i soffan, klättrade lite på mig. Hon sjöng lite, och körde några ramsor vill inte det, vill inte det, vill inte det andra heller.
Tittade på klockan 21:09, då var det två timmar sedan vi först försökt lägga henne. Jag slumrade till och vaknade igen 21:43 och då sov hon som en ängel. Liggandes uppe i hörnet av sängen och med 15 gosdjur runt sig. Täcke vägrar hon totalt och nattlinnet, som hon tvunget ska ha på sig, drar hon upp som en korv i armhålorna.



Den sedvanliga ordningen. Spargrisarna är Mys favorit-leksak just nu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0